donderdag 3 februari 2011

Storm op het meer


Zoiets als op de foto hierboven had ik altijd in gedachten als ik het verhaal hoorde over "De storm op het meer". Ik had zo'n idee dat het als op de Noordzee was bij windkracht 11. Toen ik in Israël het Meer van Tiberias aanschouwde, was het echt een anti-climax. Je kon gewoon de overkant zien! Later begreep ik dat het Meer net zo gevaarlijk kan zijn als vroeger de Zuiderzee hier in Nederland, omdat in zo'n binnenzee de golven heel gevaarlijk zijn.
Ik heb het verhaal nog steeds in mijn hoofd omdat het de Evangelielezing was op de Stiltedag (zie blog onder die naam). Ik vertelde dat ik het verhaal wel gepast vond voor zo'n meditatiedag, omdat in de stilte het kan gaan stormen in je hoofd aan gedachten en emoties. Meerdere mensen beaamden dat achteraf. Achteraf zijn alle reacties wel positief. Al vinden sommigen Sint Jan van het Kruis wel erg streng.
Maar men begreep uiteindelijk wel mijn vraag in verband daarmee: 'Wil je mooie gevoelens en emoties en wat al niet meer of wil je God ontmoeten? Dan moet je leren voorbij gaan aan alles wat van jezelf is...! Ook alle beelden, fantasieën, ideeën! De weg van Sint Jan is niets, niets, niets en als je bij God wilt arriveren ook niets!' Dan gaat de storm wel luwen en meldt God Zich heel subtiel, teder en liefdevol. Maar dat duurt even. Je moet eerst Christus in je doen ontwaken, die alle vrees wegneemt en de storm tot bedaren brengt. Daar past de Aziatische afbeelding van Christus heel goed bij! Vreemd eigenlijk dat mensen bij meditatie en stilte toch ook nog bezig gehouden willen worden, terwijl het toch gaat om het vrijuit stromende NU. Je hoeft alleen maar hier en nu te zijn en de storm in je hoofd laten bedaren en dan in die Stilte....
Op de bijbelgroep hebben we nog even met z'n vijven geëvalueerd. De meesten ervaarden dat ze alerter waren. Eén persoon vertelde dat haar intuïtie werkte en wel in beelden. Ook dit is niet echt van belang. Tenzij het structureel je leven gaat bepalen. Dan is het beter om God te vragen niet langer zijn cadeautjes te schenken, maar dat Hijzelf komt in Liefde. Het valt nog niet mee. We willen geloof ik liever schreeuwen: Heer, ziet U niet dat wij verzuipen! En dan zegt de Heer: Zwijg! En de storm zweeg....en het werd stil.