donderdag 3 februari 2011

Labyrinth

Het idee van J. om de stichting van de Academie van praktische mystiek onder het motto "Het doolhof uit en het labyrinth in" naar buiten te brengen, bracht mij terug naar de jaren dat ik met mijn kinderen naar het labyrinth ging in Nijmegen. We hebben het heel wat keren gelopen. Het is ook zo'n mooi geheel op de kade. Het mooiste moment was wel dat ze niet meer angstvallig op de paden bleven lopen om niet in het water te belanden, maar dat ze al zo groot waren geworden dat ze over de watergoten heen konden stappen. En dat ze dan heel enthousiast rechtstreeks naar het middelpunt liepen. Niks geen omwegen in het leven. Gelijk op het doel af! Toch mooi dat kinderen dat ook ontdekken, al komen ze er al levende ook wel achter dat het in werkelijkheid niet zo gaat. Ik ben blij dat mijn kinderen hun levensweg durven gaan. Dan weer dichter bij het doel, dan weer verder af, maar wel doorgaan...Mijn dochter dichtte al eens voor mij: Lopend...in stilte. Op zoek naar de weg. Om de weg te volgen en uit te komen waar je bent...! Precies, daar moet je zijn. Daar waar je bent! Het leven is geen doolhof, maar een labyrinth!