maandag 21 februari 2011

Ludgerpad (3)


Het was een wat gure dag, vooral door de behoorlijk harde koude wind.
De handschoenen kwamen goed van pas! Wat is het een mooi traject!
Als je bij Radstake de drukke N18 bent overgestoken begint een mooi kleinschalig landschap.
De Vennebulten, het Zwarte Veen en het Aaltens Goor worden tot één mooi gebied samengesmeed. Het is weer heerlijk om over zandpaden je weg te gaan.
Af en toe brak de zon een beetje door. Na 5 km. wordt het tijd voor een pauze.
Op het kruispunt Boterdijk en Romienendiek op een bankje de warme chocolademelk genuttigd met cocosmacronen. Te koud om lang te blijven zitten!
Rond Aalten is het prachtig. Kleinschalig coulissenlandschap, met mooie kleine kampjes, prachtig bollende essen en enken. Met hier en daar boerderijen met een houten bovenzijde in de kleur van ossenbloed (donkerrrood).

Aalten is een mooi plaatsje en we liepen na een sanitaire stop door tot de Ludgerboom, rechts voor de nieuwere rk Helenakerk (zie foto hierboven, links de boom waar het om gaat).
Men vroeg zich af waarom er hier een Romienendiek ligt. Dat is vast niet vanwege een Rooie Mien, die daar woonde. Nee, met twee Helenakerken, genoemd naar de moeder van de Romeinse Keizer Constantijn, en met een plaats die als Rome gebouwd is op zeven heuvelen, is er ook vast wel ruimte voor een Romeinendijk. Waren er ooit Romeinen?
Vast wel. Aalten bleef een goed woonoord door de eeuwen en de Romeinen trokken zelfs ver het Saksenland in om te strijden en te handelen. Dus alles is mogelijk.

Enfin, we hadden wel wat meer verwacht van de Ludgerboom. De boom is nog niet erg groot. Al staat hij er al 18 jaar. Een sober zwartmarmeren bordje geeft aan dat het dé boom is. Ludger wordt er omschreven als degene die de wortel is van het geloof dat er in 800 werd gebracht.
Ik kan me een mooiere titel voorstellen.
Alhoewel ook de Moeder Gods een antifoon heeft, waarin ze wordt begroet: Salve Radix, Salve Porta. wat betekent:
Gegroet Wortel (die het leven draagt), gegroet Poort (waaruit het licht ons daagt).
In de gesprekken die we voerden komt het kerkelijk instituut er niet goed vanaf vanwege de schanddaden uit het verleden.
Ik vroeg me af of Ludger wist dat met het christendom ook veel ellende is meegekomen.
Maar of wij onder de Saksen beter geboerd zouden hebben weet ik niet.
Ik weet evengoed ook niet waar ik moet gaan staan in het spanningsveld van instituties en individuele vrijheid.
Wellicht kan ik me de luxe veroorloven te doen wat ik doe op de grenzen ervan.

De Ludgerboom was het eindpunt van het Ludgerpad.
Nog een aangename terugtocht met de wind mee!
We gaan nu de alternatieve trajecten wandelen.
Onder anderen naar Doetinchem, Abdij Slangenburg, Lichtenvoorde en Zieuwent.
Na een rondje Koningslinde cq. Ludgerboom naar de nabijgelegen dagkapel.
In de dagkapel, die helaas geen zicht geeft op het interieur van de kerk,
hebben we nog lichtjes aangestoken bij het Mariabeeld.
Dat de Moeder Gods ons bij moge blijven staan.
Er lag een variant op het Weesgegroet. Na ...vrucht van Uw schoot, volgt:

Heilige Maria,
Moeder van Wijsheid, Hoop en Vertrouwen,
Kracht, Liefde en Mededogen,
Nu en altijd, In Dankbaarheid,
Amen.