zondag 13 maart 2011

Your religion is not important.


Men weet dat ik niet van mails houd met een bijlage voorzien van een of andere boodschap. Helemaal de pest heb ik aan die mails die functioneren als een kettingbrief. Dat jij op je beurt weer zoveel mensen moet mailen, want anders... Nooit iets gemerkt trouwens.
Maar nu kreeg ik een mail met een interessant statement over religie, met bovenstaande zin in het Engels.
Het bleek het antwoord te zijn van de Dalai Lama op een vraag van de bevrijdingstheoloog Leonardo Boff. Hij vroeg aan de Dalai Lama welke religie de beste is. Boff verwachtte dat de Dalai Lama het Tibetaans Boeddhisme zou noemen. Maar nee hoor. Hij kreeg een prachtig antwoord! Je kunt er gelijk aan toetsen of je eigen geloof wel zo werkt:

De beste religie is die religie die je het dichtst bij God brengt.
Het is die religie die je een beter mens maakt.
Die je meer meedogend maakt, meer gevoelig, meer onthecht,
meer liefhebbend, meer menselijk, meer verantwoordelijk, meer ethisch.
De religie die daarvoor zorgt is de beste religie!

De Dalai Lama vervolgde dat hij niet geïnteresseerd is in iemands religie
of dat je religieus bent of niet.
Wat echt belangrijk voor mij is, zegt hij, is je gedrag ten opzichte van je vrienden en familie.
Hoe je op je werk bent, in de samenleving en ten opzichte van de hele wereld.
Wees je bewust dat alles in het universum reageert op jouw handelen!

Het lijkt me een goed statement om je aan te spiegelen...
en herken je er niets van....bidden, mediteren, bekeren!