zaterdag 5 maart 2011

Ga toch fietsen!


Om de zoveel tijd ruim ik de stapels boeken op rond mijn leesstoel. Iedere keer weer beloof ik mezelf maar 1 of 2 boeken klaar te leggen en het daarbij te houden. Helaas! Door mijn associatieve geest word ik steeds van boek naar boek geleid!

Als ik me verdiep in de stamboom dan komt al gauw de historische atlas van Gelderland er bij. Is dat niet genoeg dan ook de compact atlas en een kaart van de Achterhoek. Vervolgens ga ik weer zitten lezen in Kerst Zwart's 'Graafschapsche Geschiedenissen', daardoor beland ik weer bij Meester Heuvel. Vervolgens alle mappen van de stamboom erbij gelegd om plaatsen te lokaliseren. Ik blader in wat boekje in dialect en kom Pater Reinders tegen met een dialectverhaal over 'De hekse van de Vaenebulten', verrek, daar heb ik pasgeleden nog gelopen met M., het is een deel van het Ludgerpad! Dat ook maar even lezen!
Vandaag in de NRC een mooie bespreking van het proefschrift van H. van der Velde over de archeologie in Oost-Nederland. Het gaat ook over Zelhem. Mooi! Daar lopen we de alternatieve route van het Ludgerpad. Artikel uitknippen en bij het wandelboekje. Vandaar weer verder in mijn boek.

Ondertussen wacht ook Geert Mak e.a. 'Verleden van Nederland' en het prachtige boek van Arnold Angenendt 'Liudger', die ook zo boeiend schrijft over de overgangstijd van de Saksen naar het Christendom.
Voor de afwisseling ligt er dat mooie platenboek over Japan.
Swaab's boek 'We zijn ons brein' wacht erop om uitgelezen te worden, net als dat interessante boek van Hardcore Zenmeester Brad Warner.
boek van Almaas, ook zo goed voor de spiritualiteit en echt helder geschreven, wil verder gelezen worden.
Een schets van de ring van boeken waar ik temidden van zit te lezen. Af en toe denk ik: wat moet ik er toch allemaal mee? Ga toch fietsen! Maar ja, als ik er weer zit, gebeurt het toch weer en wat is er tegen? Ik moet altijd denken aan dat steengoede gedicht van Freek de Jonge uit 'De Mars':

Ik dacht ik haal het uit de boeken
Ik dacht ik vecht me vrij
Ik dacht dat ik het ver moest zoeken
waarschijnlijk ligt het heel dichtbij

Ik lijk wel sterk gebiologeerd door boeken en al wat er mee samenhangt. Het is heerlijk in boeken verdiept te zijn. Spiritueel gezien lees ik steeds meer van hetzelfde en bevestigt het lezen nog hooguit wat ik zelf beleef. Ik zou het makkelijk kunnen nalaten. Maar toch is het lekker als er weer een boek is die het met andere woorden en beelden uitdrukking geeft.

Kortgeleden kreeg ik het laatste nummer in handen van 'Innerlijk Leven', een karmelitaans tijdschrift. Ik heb het jarenlang met veel plezier gelezen, naast de boeken uit hun fonds. Ik ken ze bijna allemaal! Er stond een mooi afscheidswoord in van karmeliet Koen de Meester.
We moesten het verdwijnen van dit blad maar niet betreuren. Er is geen tekort aan geestelijke literatuur, stelt hij. Zegt Sint-Jan van het Kruis niet:
'als er al ergens tekort aan is dan zeker niet aan schrijven en spreken -gewoonlijk is dit immers overvloedig voorhanden-, maar aan zwijgen en handelen.'
Teresa van Avila moest van de Inquisitie veel van haar boeken in de volkstaal inleveren. Dan spreekt de Heer tot haar:
'Wees daarover niet bedroefd. Ik geef je een levend boek.'
Kort erna schrijft ze: 'De Heer onderwees mij met zoveel liefde over allerlei, dat ik sindsdien maar weinig of geen behoefte meer heb aan boeken. Zijne Majesteit was zelf het echte boek waarin ik alle waarheid mocht aanschouwen. Gezegend dit boek dat de ziel inprent wat ze moet weten en wat haar te doen staat.
Bernardus van Clairvaux heeft ook dergelijke dingen gezegd:
'Wat ik van de goddelijke wetenschappen en van de H.Schrift ken, leerde ik in de wouden en de velden. Ik had geen andere leermeesters dan de berken en de eiken'.
In een brief schrijft Bernardus:
'Luister naar een man van ondervinding: ge zult meer in de wouden leren dan uit de boeken. Takken en stenen kunnen u meer zeggen dan ge uit de mond van den meester kunt vernemen'.
(Ik loop even naar boven om het citaat op te zoeken in Aldous Huxley's 'De Eeuwige Wijsheid', maar kan het niet nalaten om G.Krosenbrink, 'De Achterhoek in grootvaders tijd' mee te nemen!)
Na hem zegt Wordsworth:
'Laat de natuur uw leermeester zijn. Eén impuls van 't maagdelijk woud zegt u meer van een man, van 't zedelijk kwaad en van 't goed, dan ooit een wijze kan.'
Ook vriendin M. kan daar zo mooi van getuigen op haar blogs.
De natuurervaring die zo inspirerend kan werken.
Ik ben het wat verleerd, geloof ik.
Ga toch fietsen!
Al fietsend zul je leren!