donderdag 24 maart 2011

Op weg met God


De schola contemplationis is weer helemaal tot rust gekomen. We blijven dicht bij de tekst en proberen het eerst maar eens zo goed mogelijk te begrijpen. Ikzelf heb ook mijn kritische manier van lezen verruild voor begrijpend lezen. Ik wil graag begrijpen hoe de monniken in Egypte in de 4de eeuw leefden en dat bezien door de ogen van de latijnse monnikenvader Cassianus. Ook zij wilden leven uit hun innerlijke Kern en hun ervaringen liggen o.a. vast in de Collationes van Cassianus.

Collatio XXI, die we nu lezen, gaat over een zekere Theonas (Betekent de naam: Woning van God of Doorstroomd van God?). Theonas werd al vroeg uitgehuwelijkt als beste remedie tegen de begeerte. Hij was een adolescens, dus minstens 17 jaar. Toen hij in contact kwam met de monniken kreeg hij interesse in deze leefstijl. Theonas wilde gaan leven uit de radicaliteit van het Evangelie. Hij wilde monnik worden, maar ja...hij was al vijf jaar getrouwd!

Eerst besloot hij zijn vrouw te vragen om een geestelijk huwelijk, dus zonder sex (een Jozefhuwelijk). Maar, hoe levensecht!, dat wil ze niet! Ze wil hem gewoon en inclusief de sex.
Ze wilde ook vast nog kinderen! Ze laat hem weten dat als hij van alles afziet het zijn schuld is als ze de huwelijkstrouw niet langer kan volhouden.

Theonas laat haar op zijn beurt weten dat ze hem zo van een hoger goed afhoudt, namelijk de Evangelische volmaaktheid! Er volgt een hele redenatie van Theonas of je een huwelijksband mag verbreken omwille van de kuisheid.
Tot mijn verbazing beroept hij zich op teksten uit het Evangelie over het verlaten van huis, broers en zusters, vader en moeder, vrouw of kinderen omwille van Zijn Naam want anders zul je niet eeuwig leven...! (MattheĆ¼s 19,29).
Je mag geen overspel plegen, maar als je uit liefde voor Christus de voorkeur geeft aan de kuisheid zal je loon groot zijn. Theonas is van mening dat zijn vrouw hem afhoudt van een groter goed en dat ze (net als Eva) een verleidster is... hij beroept zich ook nog op een tekst uit Lukas: Wie zijn vader en moeder niet haat, en kinderen en broers en zussen, en vrouw...kan mijn leerling niet zijn!

Maar de echtgenoot van Theonas (spijtig dat deze grootse vrouw geen naam mag hebben!) weigert nog steeds! Theonas zegt echter dat hij haar niet van de dood kan redden, maar dat zij hem ook niet kan scheiden van Christus. Theonas zegt dan: Het is veiliger voor mij te scheiden van een menselijk wezen dan van God!

Die stap kan ik me best voorstellen gegrepen als deze Theonas is door het Evangelie. Zeker omdat hij al vroeg uitgehuwelijkt werd. Uit het verdere verloop van het verhaal blijkt dat zijn keuze een goede was. Hij werd een uitstekend monnik.
Maar dan met deze pijnlijke voorgeschiedenis! Het verhaal gaat eigenlijk alleen om de visie van Theonas. Ik krijg zelf het idee dat zijn vrouw wist wat liefde is. Komt het moment nog dat Theonas dat ook toont? Is volmaaktheid liefde? Ik ben benieuwd wat er van die vrouw geworden is. Zou ze een bepaalde status hebben gehad binnen de geloofgemeenschap? Mocht ze hertrouwen? Heeft Theonas haar achtergelaten met bezit en voldoende financiƫle middelen? Jammer dat er ook geen noot is die verklaard hoe het lot van de vrouw geweest zou kunnen zijn.
Het moet voor haar zelfbeeld toch een klap geweest zijn. Een afwijzing, ook al gold voor Theonas een hoger doel.

In het gesprek over dit verhaal kwamen bij ons de verhalen los over levenskeuzen met of zonder partner. Ook voor gehuwden kan gelden dat ze ruimte nodig hebben voor zichzelf, dat je ook wel eens graag alleen wilt zijn. Al deelt niet iedereen die mening.
Ikzelf bracht mijn verhaal in dat ik graag had willen intreden als monnik zo'n 10 jaar geleden en me door anderen er toch van liet weerhouden. Op dat moment stond alles ernaar. Zo'n moment is echter nooit meer teruggekomen. Gelukkig heb ik toch weer een weg gevonden die me veel geluk heeft gebracht. Tja, hoe vrij ben je in je keuzen? Is gehuwd zijn een belemmering? Volgens Cassianus niet.

Tenslotte ging het eigenlijk om de corebusiness van de spiritualiteit: wat beleef je innerlijk?
Er werd gesproken over getuigebewustzijn, over God ervaren in je Kern...eigenlijk kwam het er op neer dat je je eigen weg daarin moet vinden en dat het best een breuk kan opleveren met je verleden of met anderen. In dat opzicht is ook Theonas te begrijpen. Dit was uiteindelijk zijn weg en niet die van het vaderschap en echtgenoot. Het werd een inspirerende middag met overwegingen over onze eigen weg en waarheen deze ook moge leiden....
als we maar op weg zijn met God!