donderdag 3 maart 2011

Koesteren zult Gij mij...


Op donderdag 17 februari 2011 blogde ik onder de titel 'God, naar U blijf ik zoeken' over iemand die ik begeleid en God niet meer ervaarde. Kort daarop kreeg hij psalm 63 in zijn hoofd en die teksten bleven hem maar begeleiden. Een Woord van de Heer! Ik legde hem uit dat Gods Geest woont in ons hart en dat Zij van daaruit ons bijstaat. Bijvoorbeeld door een tekst, een lied, een beeld.

Vorige week kwam hij met een nieuw lied, beduusd dat het werkt! Hij vindt het wat eng. Maar het klopt zo goed. Het is blijkbaar niet zo makkelijk te aanvaarden dat God werkelijk met je om lijkt te gaan en op je leven betrokken is! Maar nu kwam psalm 16 binnen. Wat deze psalm gemeen had met de vorige is Gods Hand: Die zal Hem vast blijven houden!
Hij durft wel aan te nemen dat God hem nooit in de steek gelaten heeft, maar hem vasthoudt. Dat stemt hem dankbaar. Maar vindt zulke ervaringen ook vreemd.

Andere zinnen die hem aanspraken: Gij die mij raad verschaft (en dat doet Hij ook!), stem in mijn binnenste (niet dat ik echt wat hoor...in mijn oren....), Ik kom tot mijzelf (ja, ten diepste is contact met God tot je Zelf komen!) P. benadrukt nogmaals die hand die hem vasthoudt.

Het was overigens niet alleen een psalm die binnenkwam, maar ook een bijbelboek: Tobit. Je zou Tobit het boek kunnen noemen van Gods Voorzienigheid en van Zijn onzichtbare begeleiding. Tobit weet niet dat zijn reisgenoot de Aartsengel Rafael (=God geneest) is! Ook hij wist niet dat God steeds bij hem was!
De bovenstaande afbeelding is van Hercules Seghers [1589-1638].
P. leest en herleest het boek Tobit, omdat het hem rustig maakt en bewust van Gods werkzaamheid.
P. kijkt me onwennig aan: geloof ik hem wel? Is het normaal wat hij nu ervaart? Ik stel hem gerust. Hier worden woorden gesproken die spreken van liefde en nabijheid; als dat niet van God is... P. knikt. Hij vindt het mooi, als hij maar niet overdreven wordt ervan. Ik stel hem gerust. Onze omgeving zet je er al niet toe. Je bent er zelf bij!
Als we de psalm nog eens bekijken kan P. beamen:
Onder Uw ogen leef ik op!
Koesteren zult Gij mij in Uw hand...