vrijdag 14 januari 2011

Trein

Gisteren en vandaag ben ik met de trein naar Deventer geweest. Wat is treinreizen toch een apart gebeuren. Eerst dat wachten. Dan het geschuifel en de onrust als de trein vertraging heeft. Dan al die mensen die de trein al in willen terwijl er nog steeds mensen zijn die dezelfde trein uit willen. Een plekje zoeken. Gelijk de tas naast je zodat niemand het idee kan krijgen dat je graag een medereiziger naast je duldt. En dan vooral alle kanten uitkijken, maar vooral geen contact maken.
Het had me trouwens wel leuk geleken, maar het was gewoon niet mogelijk. Alle mensen om mij heen waren druk in de weer met hun mobieltje, Iphone of met andere vernuftige apparaatjes met een vormgeving waar ik erg op kan kicken. Zelfs mensen die samen reisden, maar elkaar misschien ook wel veel te goed kennen, waren druk in de weer met bellen ('Ja, ik zit in de trein en ben er over tien minuten. Doei, doei!') en met twitterberichten of zoiets. Ik weet het allemaal niet zo goed. Ik gun me er geen tijd voor. Ik ben allergisch voor alles wat oplaadbaar is. Ik wil eigenlijk gewoon plain and simple treinen en een praatje maken.

Dus ga ik maar met mezelf het gesprek aan. Benedictus, een Westerse monnikenvader, beoefende dat reeds: het bij jezelf zijn. Ik ben bezig met meditatie, spiritualiteit en ijssellandmystiek. Ik probeer in het hier en nu te blijven.
Die andere mensen vinden het hier en nu kennelijk niet interessant. Door al die verschillende apparaatjes proberen ze de tijd door te komen. Het lijkt wel of ze vooral ergens anders willen zijn. Nou, ja, dat hoort natuurlijk ook bij reizen. Niemand is hier en nu. Die zit thuis al aan tafel..nog maar tien minuten. De ander heeft net alle fotootjes bekeken op z'n mobiel.

Ik zit na te denken over het boek van Almaas over de beoefening van Aanwezigheid.
Dat lijkt veel belangrijker. Veel belangrijker dan al dat getwitter, gemail, sms-en, msn-en, chatten en gebel.
Ik begin een beetje in mezelf te lachen. Ja, het is eigenlijk heel komisch, dit gebeuren.
Eigenlijk is alles gewoon in orde. Dit is alles wat er gebeurt. Hier en nu. Meer is er niet.
Relax, jongen, total acceptance..that's all.
We zijn allemaal aanwezig, hier en nu.