donderdag 27 januari 2011

Laat het water vrijuit stromen!


Gisteren met F. naar de musical 'Urinetown' geweest. Een wel haast nieuwe belevenis. Jong en vitaal publiek. Vaak fantastisch gekleed. Zelfs leggings bestaan nog! We zagen twee meiden zeer hooggehakt. Ik zei gekscherend tegen F. dat het wel leuk zou zijn als ze naast hem zouden komen zitten (hij vindt jongens en mannen leuker!) en warempel ze kwamen naast hem zitten! Het is ontspannen toeven bij een musical. Er wordt gewoon gehoest en gepraat tijdens de voorstelling. Veel (mee-)geklapt en gejoeld. Na de voorstelling struikel je over de colaflesjes.


Het was een erg leuke voorstelling. Jamai en René van Kooten maakten er wat moois van. Het gaat over een stad waar men alleen van een openbaar toilet gebruik kan maken, waarvoor je moet betalen. Uiteindelijk loopt het uit op revolutie met allerlei liefdesverwikkelingen.De hele zaal kende het lied 'Sta op en ga'. Ik vond het op internet, o.a. op You Tube. Een aardig liedje, maar voor mij sprong één van de laatste liedjes eruit: 'Laat het water vrijuit stromen'. Gelijk enthousiast omdat ik het vond passen bij de IJssellandmystiek.

Dat vrijuit stromen vind ik heel mooi omdat ik de dag ervoor door iemand werd bevraagd op mijn liefde voor de Zen. Dat ligt in sommige kerkelijke kringen moeilijk. Zelfs als methode lijkt het al niet kunnen. Ik speelde het maar terug met betrekking tot de rozenkrans. Een dergelijke methode van bidden met kralen bestaat ook bij moslims, hindoes en boeddhisten... hoezo niet kunnen?Bij dergelijke gesprekken wordt ik eigenlijk erg kwaad. Wat respectloos naar andere religies! Probeer alles en behoud het goede heeft ook onze traditie altijd gekenmerkt.Daarom gebruiken we Griekse filosofie, is de rozenkrans waarschijnlijk overgenomen uit de islam en gaan we nu de dialoog aan met het (zen-) boeddhisme. Mooi toch! Laat het vrijuit stromen!


Enfin, ik zocht op internet naar dat mooie liedje over het water uit 'Urinetown', maar vond alleen de Engelse versie. Het heeft wat mij betreft wel een mystieke lading. Zie je wel, mystiek is er voor iedereen en overal!
I see a river flowing for freedom...

Step in the river, wade in the river
Soak in the river through and through
Once in the river, you are the river
Friends on the shorelines, jump in too

You are the river, I am the river
He is the river, she is too



I see a river flowing for freedom;
Laat het water vrijuit stromen...

Rivieren van levend water zullen vrijuit stromen...