maandag 17 januari 2011

De Gelaarsde Kat


Vele vrienden en familieleden weten dat ik boeken spaar van De Gelaarsde Kat. Het is mijn lievelingssprookje. Jaren geleden zag ik dat er nogal wat boekjes waren die dit sprookje bevatten. Ik spaar dan ook boekjes met alleen maar dit verhaal, een uitzondering daargelaten. Ik bezit al zo'n 50 exemplaren. Mijn schoondochter deed me in Berlijn een DVD cadeau van Der Gestiefelte Kater. En zo groeit de collectie langzaam maar zeker met luistercd's, kleurboekjes, doe-boekjes en boekjes in allerlei talen. Tot Turks toe!

Op mijn verjaardag kreeg ik dit jaar van vriend F. de opera "El Gato con Botas" van de Catalaanse componist Xavier Montsalvatge (1912-2002).
Wat een prachtige CD! Wat een rijke en gevarieerde muziek! Wij hadden de opera al gezien in een Nederlandse bewerking van Opera Trionfo in Apeldoorn op 09.12.2009. Maar de CD is qua muziek superieur aan de bewerking, die overigens heel onderhoudend en grappig was.

Nu de link met de IJssellandmystiek. De belangrijkste scene in het sprookje vind ik wanneer de kat de molenaarszoon het water instuurt en zijn kleren verstopt. Hij moet veinzen dat hij verdrinkt. Juist dan zet zich een grandioze transformatie in, die liefde en overvloed brengt.

Ik zie dat moment als kenosis. Jezelf helemaal leegmaken en overgeven om dan de Voorzienigheid (hier gesymboliseerd door de Kat) in je voordeel te laten werken.
De meeste afbeeldingen, ook in de pop-up boeken doen vermoeden dat het om een meer of vijver gaat, maar in de opera is sprake van een rivier. De rivier wordt door de muziek meesterlijk vertolkt.

Het stroomt dynamisch....de molenaarszoon is een in de stroom gegane, zoals de boeddhisten zeggen, en kan nu de overkant bereiken.
Gate, gate, paragate, parasamgate, bodhi, svaha!
Hij is gegaan, helemaal gegaan, aan alles voorbij gegaan, verlichting, yes!
Als je alles loslaat en gaat, dan zul je het bereiken...licht, liefde, overvloed.

Ik vind het een geweldig sprookje over de Voorzienigheid, maar anderen zien er slechts een les in voor slimme snelle ondernemers. Deze CD is een prachtige aanwinst en ik hoop in de toekomst steeds meer van dit sprookje te ontsluieren, want naar mijn idee gaat het over de mystieke weg. Het is heel boeiend de mystieke weg te ontdekken in allerlei boeken. Zo lees ik bijvoorbeeld ook 'De Gebroeders Leeuwenhart' van Astrid Lindgren.
Ja, mystiek wordt ieder mens van kindsbeen af al bijgebracht!