zondag 17 april 2011

Silence is the answer


Het is een prachtige dag. De zon schijnt en de weldadige stilte van de retraitedag hangt nog om mij heen. Ik ben gaan wandelen langs de bloeiende bomen in de buurt. Prachtig rose, diep rood, stralend wit en de openbarstende groenende takken van allerlei andere bomen. Vlakbij huis ontstond er een haiku:

            zondagmorgen
            bloeiende kersenbloesems
            voor oude stadspoort

Ik vind het mijn ervaring wel omvatten. De bloeiende kersenbloesems hebben de aarde nog niet bereikt. De bomen in volle dracht. Een stralende zon, een werkelijke zondag. En dan is het ook nog morgen! Het symbool van Verrijzenis, opstaan uit doodsheid en onvermogen. De nieuwe dag!
Vol mogelijkheden, vol pracht en schoonheid. 
Het sacrament van het het huidige moment.

Koninklijk mag je de weg gaan naar de oude stadspoort. De oude stadspoort die in 1572 het startpunt was van een gruwelijke moord op vele poorters van de stad. Massief staat de ruïne temidden van de bloesempracht. De twee rijen kersenbloesembomen staan in het verlengde van de poort. Aan iedere zijde eerst een witte kersenboom en verder rose bomen. Een stille kolos van rode baksteen, getuige van zoveel eeuwen leven...en dan toch steeds weer die groei, die bloei en dan weer het neerdalen van die schoonheid naar de aarde en de tere blaadjes die weer vergaan tot vruchtbare aarde en zo maar door en door.

In alle stilte toef ik er en draag in mijn hart een lied mee van Rikkert Zuiderveld:

            Witte bloesem aan de boom
            stroom door mij heen
            de dageraad vouwt alle kelken open
            van m'n hart
            de stem van stilte

Ach, hoe past het wonderlijk mooi bij de instrumentale muziek van Deuter's 'Silence is the answer', waar bij het nummer 'Aus der Stille' een lievelingsgedicht van mij staat:

            Aus der stille trete ich heraus
            und singe
            Aus der Leere trete ich
            und bin
            Aus der Stille trete ich heraus
            und schaffe
            Und alles was ich bin und mache
            drängt wieder nur zur Stille hin 

Wat valt er nog te zeggen? Tedere ontroering is mijn deel.
Alles drängt wieder nur zur Stille hin...