zondag 3 juli 2011

Silven Elfen


Een paar blogs geleden liet ik weten hoe trots ik ben dat mijn zoon en kleinzoon beiden als tweede naam Elessar hebben. De Quenyaanse naam voor Aragorn c.q. Stapper. Het is Hoog-Elfs.

Quenyaans klinkt zacht, vloeiend en welluidend. Ook de Dùnedain, de mensen, houden van deze taal. Ook Elessar zal de naam met ere hebben gedragen. Elessar was gehuwd met Arwen. Arwen was een Boself die haar onsterfelijkheid opgaf uit liefde voor Elessar. Een prachtig verhaal in de appendix van de 'In de ban van de ring'.


Eenzelfde verhaal gaat ook over Beren en Lúthien. Tolkien vereenzelvigde zich met Beren en zijn vrouw was voor hem Lúthien. Hij wilde dan ook dat deze namen op hun beider graf zou komen te staan. Edith, zijn vrouw, was voor hem een engel, o nee, een elf. Trouwens: het hele boek door zou je engel en elf door elkaar kunnen lezen.

Ruwe smaragd oftewel beryl.
De elfen gedragen zich ook als beschermengelen. Een mooi gegeven. Het lijkt wel dat de mensen het zelf moeten doen, maar ze kunnen op de steun van elfen rekenen. Als Aragorn zijn taak heeft volbracht mag hij zich sieren met de naam Elessar, dat betekent: Elfensteen.
Als de elf Glorfindel een teken achterlaat voor Aragorn richting Rivendel doet hij dat door middel van een groene beryl, een elfensteen. Ik neem dus maar aan dat het ook voor Elessar geldt. Volgens 'A Guide to Middle Earth' van Robert Foster droeg Aragorn een emerald (smaragd) broche die hij van Arwen had gekregen. Smaragdos betekent overigens in het Grieks: groene steen.


In de film is het iets van filigrain, een hanger. Het lijkt zilver maar het zal wel iets anders edels zijn. Misschien wel mithril: licht, mooi en sterk. De maliënkolder van Frodo was er ook van gemaakt.

Maar goed, toen ik het boek van Foster aan het doorkijken was, kom ik de naam Silvan Elves tegen. Ik kies maar even voor de letterlijke vertaling als Silven Elfen. Silven is natuurlijk afgeleid van Silva, het Latijnse woord voor Bos. De Nederlandse vertaling heeft dus Boselfen. Ik had Silfijnse Elfen ook nog wel mogelijk geacht. Maar wat leuk dat de voornaam Silven van mijn kleinzoon zo ook nog in dit boek voorkomt. Arwen en Legolas, bijvoorbeeld, zijn Silven Elfen, Boselfen dus...

Boselfen: linksvoor Arwen
Ik wens dat het elfse èn het menselijke in Silven tot wasdom moge komen en dat hij uit mag groeien tot een edelman als Elessar.
Ik hoop het van harte!